مصرف نوشیدنیهای شیرین خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را تا دو برابر افزایش میدهد.
این تحقیق حاکیست؛ نوشیدن دو بطری یا بیشتر از نوشابههای شیرین و بدون الکل در طول یک هفته احتمال بروز این سرطان را تشدید میکند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی.بی.سی ، به گفته متخصصان؛ سرطان پانکراس هرچند که بسیار نادر است اما یکی از کشندهترین انواع سرطان است و فقط پنج درصد از افرادی که این سرطان در آنها تشخیص داده میشود، میتوانند تا پنج سال پس از تشخیص بیماریشان زنده بمانند.
دکتر مارک پریرا محقق اصلی این پژوهش و استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه مینسوتای امریکا در این باره خاطرنشان کرد: افرادی که منظم از این نوشیدنیها استفاده میکنند به طور کلی سابقه رفتاری رضایت بخشی ندارند اما در این تحقیق جدید معلوم شد که تاثیر این نوشیدنیها در بروز سرطان پانکراس میتواند منحصر به فرد باشد.
دکتر پریرا در این باره تاکید کرد: براساس نتایج این تحقیق، سطح بالای نوشیدنیهای کربوهیدراتی شیرین میتواند میزان انسولین را در بدن افزایش دهد که نتیجه این فرایند غیرطبیعی افزایش رشد سلولهای سرطانی غده پانکراس است.
در این تحقیق پریرا و دستیارانش روی ۶۰ هزار و ۵۲۴ زن و مرد داوطلب در سنگاپور مطالعه و آزمایش انجام دادند. این بررسیها تحت عنوان “پژوهش سلامت چین” و طی یک دوره ۱۴ ساله انجام گرفت.
پریرا تاکید کرد: این نتایج که حاصل تحقیقات در سنگاپور است، میتواند در مورد آمریکاییها نیز صدق کند.
لوزالمعده یا پانکراس غده بزرگ سرخ رنگ خوشه مانندی است که نزدیک معده قرار دارد و سرطان آن یکی از کشندهترین انواع سرطانها است. از آنجا که به سختی میتوان این سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد، در زمان تشخیص آن دیگر به ادامه زندگی بیمار امید چندانی نخواهد بود. بنابراین باید عوامل بروز بیماری را شناخت و به پیشگیری از آن اهمیت داد. گفتنی است، دو هورمون انسولین و بیکربنات از این غده ترشح میشوند.
به گفته متخصصان؛ مهمترین علتهای بروز سرطان پانکراس شامل استعمال دخانیات، دیابت قندی، افزایش سن، مصرف زیاد پروتئینهای حیوانی و چرب، مصرف زیاد قهوه و سابقه مزمن عفونت پانکراس هستند.
همچنین شایعترین علائم بالینی این سرطان عبارت از درد و سوزش سردل، کاهش وزن، درد پشت، بیاشتهایی، تهوع، استفراغ، یرقان و البته آشفتگیهای هیجانی هستند.
این یافته در مجله “اپیدمیولوژی، نشانگرهای زیستی و پیشگیری از سرطان” که وابسته به انجمن تحقیقات سرطان آمریکاست، منتشر شده است.